12-17-2023, 09:13 PM
Bonsoir Philippe,
Je viens de lire ce long message. Très instructif. Merci pour le partage. Il semblerait que le principe cardioide soit tout de même difficile à apprivoiser. Personnellement, cela ne me surprend pas tant que cela. Ce n’est pas le sujet.
Je t’invite, si tu ne les connais pas encore, à lire les conclusions de Mr Siegfried Linkwitz, un grand Monsieur de l’audio. Conclusions que je n’ai découvert que très récemment. Mais que je trouve, pour celles que j’ai pu expérimenter, tellement vraies.
Je mets le lien et en reporte quelques unes.
Since loudspeakers are listened to in closed spaces there are fundamentally only two ways in which they should illuminate the room sound-wise: Either omni-directionally or uniformly directional over the whole range from low to high frequencies. This allows the delayed, reflected sounds from the room boundaries to have the same spectral signature as the direct sound.
The transition in polar radiation from 4p to 2p (baffle step) that is typical for the majority of loudspeakers guarantees non-uniform illumination of the room.
Conventional box speakers are always omni-directional at low frequencies and increasingly forward directional at high frequencies and thus the room reflections color the sound.
https://www.linkwitzlab.com/conclusions.htm
Bonne quête
Bela
Je viens de lire ce long message. Très instructif. Merci pour le partage. Il semblerait que le principe cardioide soit tout de même difficile à apprivoiser. Personnellement, cela ne me surprend pas tant que cela. Ce n’est pas le sujet.
Je t’invite, si tu ne les connais pas encore, à lire les conclusions de Mr Siegfried Linkwitz, un grand Monsieur de l’audio. Conclusions que je n’ai découvert que très récemment. Mais que je trouve, pour celles que j’ai pu expérimenter, tellement vraies.
Je mets le lien et en reporte quelques unes.
Since loudspeakers are listened to in closed spaces there are fundamentally only two ways in which they should illuminate the room sound-wise: Either omni-directionally or uniformly directional over the whole range from low to high frequencies. This allows the delayed, reflected sounds from the room boundaries to have the same spectral signature as the direct sound.
The transition in polar radiation from 4p to 2p (baffle step) that is typical for the majority of loudspeakers guarantees non-uniform illumination of the room.
Conventional box speakers are always omni-directional at low frequencies and increasingly forward directional at high frequencies and thus the room reflections color the sound.
https://www.linkwitzlab.com/conclusions.htm
Bonne quête
Bela
http://www.dehavenaudio.com
deHaven Audio: l’histoire.
http://forum-hifi.fr/thread-19311.html
&
https://www.youtube.com/@PaulDehaven-ps6pp
deHaven Audio: l’histoire.
http://forum-hifi.fr/thread-19311.html
&
https://www.youtube.com/@PaulDehaven-ps6pp