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Vivid Audio Giya G3, puis Kii3+BXT, puis Magico S3 mkII dans une pièce dédiée
http://www.audiophysic.com/aufstellung/regeln_e.html

Vous pouvez essayer des positions en "nearfield" pour limiter les ondes réverbérées (distance critique = distance vraiment maximale d'écoute, pour éviter la confusion dans le rendu il faut effectivement viser moins loin), mais ce n'est pas nécessaire de rapprocher autant les enceintes que le fait Maxitonic. Essayez jusqu'à un angle de 75° (et non pas le classique 60°). Vous n'aurez très probablement pas de trou central, et l'image sonore sera nettement plus large qu'au départ. Avoir si le fait de rapprocher de ce fait mécaniquement les enceintes des murs latéraux ne provoque pas des résonances désagréables par ailleurs.


extrait de l'article sur le site d'audio physics : 
Citation :...Finally, we deal with the question on how to determine the right distance between the speakers. In the early days of stereophonics, the equipment was set up according to the principle of an isosceles triangle, i.e. equal spacing between the speakers and the listener. Today, we can definitely regard this approach as outdated. In those days, especially in America, the former stereophonic records were done with two microphones spaced several meters apart. If the speakers were spaced too far apart, an acoustic hole could be perceived in the middle. With today's records we rarely encounter this problem. Either the distance between the microphones lies between 0 cm (0.00 in) and one meter (3.3 ft), or every single instrument has a microphone of its own. Where these instruments are heard, is decided in the studio. Research carried out at Audio Physic has proved that an apex angle of 75 ° between listener and speakers has no negative effects, providing that the set-up of the music system is correct.

Rule No. 9

This means that for your set-up that the distance between the speakers can be 1.2 times as much as the distance between the speakers and the listener.

All of this, results in a large sound stage, and every single instrument is better separated from the others in terms of room space. Just for your information: you pay 20 % more for a television set with a larger screen (larger by 17 %), however you get 20% more sound stage virtually free as a reward for an effective loudspeaker set-up.

...D'ailleurs, Max, as tu déjà essayé d'écarter un peu tes enceintes pour voir ? (sans les éloigner)
Ca te permettrait au moins de gagner un second siège pour un autre auditeur attentif à côté de toi  Big Grin

...Et règles de bons sens sur le placement, toujours de chez Audio Physics, ici :
http://www.audiophysic.com/aufstellung/beispiel_e.html
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Messages dans ce sujet
RE: Vivid Audio Giya G3 et Devialet 200 dans une pièce dédiée - par Franz - 05-11-2016, 10:11 AM

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