12-04-2018, 09:39 PM
(Modification du message : 12-05-2018, 09:08 AM par a supprimer merci.)
Je viens de louper la livraison en sortant, à 20h30, 5 min pour aller faire une course
Voici les explications pour le choix du 16 bit...
Why offer a 16 bit DAC?
Each bit represents a dynamic range of 6dB. Perfectly healthy auditory system can detect up to 18 bits or 108dB where the lowest bit is just barely audible. With 16 bits we have 96dB dynamic range. Our auditory system has a protection mechanism that changes the gain depending on sound pressure levels. So we don't hear 18 bits all of the time, just for a brief moment before our automatic gain control sets in. There is always some ambient noise in the listening room, typically 30dB that will mask some lower bits. So these bits become inaudible or very difficult to hear. In general it is not comfortable nor safe to listen at high SPL for extended time periods, so we simply have to turn down the volume. This also lowers the practical dynamic range and the related number of bits we can still hear well below 16 bits.
Audio sets are not perfect and often fail to resolve 16 bits at top volume setting. So in practice it makes very little sense to use more than 16 bits for playback. For digital sound editing it makes a lot of sense to have more bits and related higher dynamic range.
Why offer a 24 bit DAC?
When we don't need more than 16 bits for playback, why a 24 bit MOS DAC?
We can play 24 bit digital audio files without the need for converting these to 16 bits.
And in general a 24 bit DAC has to be constructed with more accurate parts. So a 24 bit DAC can offer slightly lower bit errors because of this. Some customers simply want to be on the safe side and therefore choose a 24 bit DAC..
Pour l'aspect "source insensitive", j'ai un peu extrapolé par rapport aux explications initiales de ECDesign. Visiblement, la source a toujours une incidence - mais plus faible... Ils élminent les intérférences liées aux signal électrique avec l'utilisation du Toslink couplée à un circuit "PLL" à très faible jitter (qu'ils ont développé). Les interférences internes au DAC sont limitées par plusieurs facteurs: alimentation batterie, et la segmentation des DAC (mais cela me dépasse complètement). Reste les interférences dans la source même lors du traitement du signal en amont du DAC.
Pour "benchmarker" les sources, ils ont développé un lecteur de fichiers WAV avec clé USB, qui fonctionne sur batterie également - voir ici: https://www.ecdesigns.nl/en/info/upl16
Quelle sera l'incidence "résiduelle" de la source ? Il faudrait faire des comparatifs entre différentes sources (leur UPL, des streamers HDG, et des streamers basiques...). Je les ai questionné sur le sujet mais ils ne m'ont pas (encore) répondu.
En tout cas, je pense que ce sera déjà une nette amélioration par rapport à ce qui est disponible en terme de "conversion" (DAC). On bénéficie notamment de l'utilisation du Toslink sans ses inconvénients. A suivre...
Voici les explications pour le choix du 16 bit...
Why offer a 16 bit DAC?
Each bit represents a dynamic range of 6dB. Perfectly healthy auditory system can detect up to 18 bits or 108dB where the lowest bit is just barely audible. With 16 bits we have 96dB dynamic range. Our auditory system has a protection mechanism that changes the gain depending on sound pressure levels. So we don't hear 18 bits all of the time, just for a brief moment before our automatic gain control sets in. There is always some ambient noise in the listening room, typically 30dB that will mask some lower bits. So these bits become inaudible or very difficult to hear. In general it is not comfortable nor safe to listen at high SPL for extended time periods, so we simply have to turn down the volume. This also lowers the practical dynamic range and the related number of bits we can still hear well below 16 bits.
Audio sets are not perfect and often fail to resolve 16 bits at top volume setting. So in practice it makes very little sense to use more than 16 bits for playback. For digital sound editing it makes a lot of sense to have more bits and related higher dynamic range.
Why offer a 24 bit DAC?
When we don't need more than 16 bits for playback, why a 24 bit MOS DAC?
We can play 24 bit digital audio files without the need for converting these to 16 bits.
And in general a 24 bit DAC has to be constructed with more accurate parts. So a 24 bit DAC can offer slightly lower bit errors because of this. Some customers simply want to be on the safe side and therefore choose a 24 bit DAC..
Pour l'aspect "source insensitive", j'ai un peu extrapolé par rapport aux explications initiales de ECDesign. Visiblement, la source a toujours une incidence - mais plus faible... Ils élminent les intérférences liées aux signal électrique avec l'utilisation du Toslink couplée à un circuit "PLL" à très faible jitter (qu'ils ont développé). Les interférences internes au DAC sont limitées par plusieurs facteurs: alimentation batterie, et la segmentation des DAC (mais cela me dépasse complètement). Reste les interférences dans la source même lors du traitement du signal en amont du DAC.
Pour "benchmarker" les sources, ils ont développé un lecteur de fichiers WAV avec clé USB, qui fonctionne sur batterie également - voir ici: https://www.ecdesigns.nl/en/info/upl16
Quelle sera l'incidence "résiduelle" de la source ? Il faudrait faire des comparatifs entre différentes sources (leur UPL, des streamers HDG, et des streamers basiques...). Je les ai questionné sur le sujet mais ils ne m'ont pas (encore) répondu.
En tout cas, je pense que ce sera déjà une nette amélioration par rapport à ce qui est disponible en terme de "conversion" (DAC). On bénéficie notamment de l'utilisation du Toslink sans ses inconvénients. A suivre...